Skip to main content

Muktai with mridangam yati palas

2 cycles of tala 9 = 18 beats = 72 matras (in chatusra gati)

Pala = 23
Karve = 2

72 = 23 (2) 23 (2) 22 | +1

Each pala (of 23 matras) follows a mridangam yati logic:

23 = 2+3+4+5+4+3+2

So the end result is

Ta Ka
Ta Ki Ta
Ta Ka Di Mi
Ta Di Gi Na Tom
Ta Ka Di Mi
Ta Ki Ta
Ta Dim
..

Ta Ka
Ta Ki Ta
Ta Ka Di Mi
Ta Di Gi Na Tom
Ta Ka Di Mi
Ta Ki Ta
Ta Dim
..

Ta Ka
Ta Ki Ta
Ta Ka Di Mi
Ta Di Gi Na Tom
Ta Ka Di Mi
Ta Ki Ta
Ta | Dim!


Comments

Popular posts from this blog

Yati Phrases - Examples

Example 1. Video of the 1st phrase: Srotovahayati Video of the 2nd phrase: Gopuchayati

Sørindisk musikkteori

Rytmiske basiskonsepter Tala (metrisk sykkel): Suladi, Shadanga, Shoshadanga, Dhruva Rupaka og Chapu-systemer. Gati konsept: bruk av alle pulsfordelinger: tisra (3), chatusra (4), khanda (5), misra (7), sankirna (9), 11, 13... Jathikonsept: pulsgruppering (aksenter). Anuloma pratiloma. Konnakol: Rytmisk hørelære. Essensielt for å synge rytmer (ta ka di mi ta di gi na tom...). Polyrytmer / polypulser Gati / jathi forhold. Gati fraser. Gati bhedam: Når gati ≠ jathi. Polyrytmer. Jathi bhedam: konstante synkoperte rytmer.   Nadai bhedam ( nested tuplets). Uregelmessige grupperinger og variasjonsformler Anuloma pratiloma kombinasjoner ( tuplets med varierende lengde = "svevende tempoeffekt"). Yati fraser: Motivisk utvikling med aritmetiske progresjoner. Sama, gopucha, srotovaha, mridangam, damaru, vishama-fraser. Yati prastara (kombinasjon av forskjellige, sammenflettede yatifraser). Tirmanas. Mixed jathi nadai bhedam. Systematisk gati med varierende jathi. Systematisk gati