Skip to main content

Sørindisk musikkteori

Rytmiske basiskonsepter
Tala (metrisk sykkel): Suladi, Shadanga, Shoshadanga, Dhruva Rupaka og Chapu-systemer.
Gati konsept: bruk av alle pulsfordelinger: tisra (3), chatusra (4), khanda (5), misra (7), sankirna (9), 11, 13...
Jathikonsept: pulsgruppering (aksenter).
Anuloma pratiloma.
Konnakol: Rytmisk hørelære. Essensielt for å synge rytmer (ta ka di mi ta di gi na tom...).


Polyrytmer / polypulser


Uregelmessige grupperinger og variasjonsformler
Yati prastara (kombinasjon av forskjellige, sammenflettede yatifraser).
Systematisk gati med varierende jathi.
Systematisk gati med tirmana.
Mukthays, korvais og moharas (kadensformler): strukturelt, kort, palindromisk, yati, magisk nummer, tredobbel, sub-mukthay, kompleks, formudaisi...
Rytmiske sangatis.
Niraval.
Jathi Kalpana.
Puruttam.
Kuorappu.

Melodiske teknikker
Raga teori. Melakarta, Bhasanga, Jhampa og Janya-systemer.
Chakras (tetrakkorder). Pseudo-ragas med tetrakorder.
Anuvadi - vivadi (konsonans - dissonans).
Raga modalharmoni.
Swarams (skalaens tonetrinn)
Tanam (indisk serialisme). Permutasjon, celletransposisjon, fragmentasjon.
Swaram transposisjon. Krama (straight), viloma (inversjon), vakra ("sikk-sakk").
Mikrotonalitet. 3 forskjellige srutisystemer: 12-div temperert, 24-div temperert (kvarttoner) og ren intonsajon.
Sruti bhedam (swaramsthana utbytte).
Gamakas (forsiringer): 31 forskjelige artikulasjonsteknikker.

Comments

Popular posts from this blog

Yati Phrases - Examples

Example 1. Video of the 1st phrase: Srotovahayati Video of the 2nd phrase: Gopuchayati