Skip to main content

Sørindisk musikkteori

Rytmiske basiskonsepter
Tala (metrisk sykkel): Suladi, Shadanga, Shoshadanga, Dhruva Rupaka og Chapu-systemer.
Gati konsept: bruk av alle pulsfordelinger: tisra (3), chatusra (4), khanda (5), misra (7), sankirna (9), 11, 13...
Jathikonsept: pulsgruppering (aksenter).
Anuloma pratiloma.
Konnakol: Rytmisk hørelære. Essensielt for å synge rytmer (ta ka di mi ta di gi na tom...).


Polyrytmer / polypulser


Uregelmessige grupperinger og variasjonsformler
Yati prastara (kombinasjon av forskjellige, sammenflettede yatifraser).
Systematisk gati med varierende jathi.
Systematisk gati med tirmana.
Mukthays, korvais og moharas (kadensformler): strukturelt, kort, palindromisk, yati, magisk nummer, tredobbel, sub-mukthay, kompleks, formudaisi...
Rytmiske sangatis.
Niraval.
Jathi Kalpana.
Puruttam.
Kuorappu.

Melodiske teknikker
Raga teori. Melakarta, Bhasanga, Jhampa og Janya-systemer.
Chakras (tetrakkorder). Pseudo-ragas med tetrakorder.
Anuvadi - vivadi (konsonans - dissonans).
Raga modalharmoni.
Swarams (skalaens tonetrinn)
Tanam (indisk serialisme). Permutasjon, celletransposisjon, fragmentasjon.
Swaram transposisjon. Krama (straight), viloma (inversjon), vakra ("sikk-sakk").
Mikrotonalitet. 3 forskjellige srutisystemer: 12-div temperert, 24-div temperert (kvarttoner) og ren intonsajon.
Sruti bhedam (swaramsthana utbytte).
Gamakas (forsiringer): 31 forskjelige artikulasjonsteknikker.

Comments

Popular posts from this blog

Muktai with mridangam yati palas

2 cycles of tala 9 = 18 beats = 72 matras (in chatusra gati) Pala = 23 Karve = 2 72 = 23 (2) 23 (2) 22 | +1 Each pala (of 23 matras) follows a mridangam yati logic: 23 = 2+3+4+5+4+3+2 So the end result is Ta Ka Ta Ki Ta Ta Ka Di Mi Ta Di Gi Na Tom Ta Ka Di Mi Ta Ki Ta Ta Dim .. Ta Ka Ta Ki Ta Ta Ka Di Mi Ta Di Gi Na Tom Ta Ka Di Mi Ta Ki Ta Ta Dim .. Ta Ka Ta Ki Ta Ta Ka Di Mi Ta Di Gi Na Tom Ta Ka Di Mi Ta Ki Ta Ta | Dim!