Skip to main content
Uri Sala is a composer, electronic musician, music researcher and bass player from Barcelona. He studied jazz improvisation, classical composition, musicology, South Indian (Carnatic) music theory and sonology in Barcelona, Boston, Uppsala, Amsterdam, The Hague and Berlin. His interests are modern art history, embodied music cognition, sound synthesis and computer-assisted audiovisual generative art.

Uri Sala es un compositor, músico electrónico, investigador musical y bajista de Barcelona. Ha estudiado improvisación jazz, composición clásica, musicología, teoría musical del Sur de la India (Carnática) y sonología en Barcelona, Boston, Uppsala, Ámsterdam, La Haya y Berlín. Sus intereses son la historia del arte moderno, la corporalidad en la cognición musical, la síntesis sonora y el arte generativo audiovisual asistido por ordenador.

L'Uri Sala és un compositor, músic electrònic, investigador musical i baixista de Barcelona. Ha estudiat improvització jazz, composició clàssica, musicologia, teoria musical del Sud de l'Índia (Carnàtica) i sonologia a Barcelona, Boston, Uppsala, Àmsterdam, La Haia i Berlín. Els seus interessos són la història de l'art modern, la corporalitat en la cognició musical, la síntesi sonora i l'art generatiu audiovisual assistit per ordinador.

Popular posts from this blog

Yati Phrases - Examples

Example 1. Video of the 1st phrase: Srotovahayati Video of the 2nd phrase: Gopuchayati

Sørindisk musikkteori

Rytmiske basiskonsepter Tala (metrisk sykkel): Suladi, Shadanga, Shoshadanga, Dhruva Rupaka og Chapu-systemer. Gati konsept: bruk av alle pulsfordelinger: tisra (3), chatusra (4), khanda (5), misra (7), sankirna (9), 11, 13... Jathikonsept: pulsgruppering (aksenter). Anuloma pratiloma. Konnakol: Rytmisk hørelære. Essensielt for å synge rytmer (ta ka di mi ta di gi na tom...). Polyrytmer / polypulser Gati / jathi forhold. Gati fraser. Gati bhedam: Når gati ≠ jathi. Polyrytmer. Jathi bhedam: konstante synkoperte rytmer.   Nadai bhedam ( nested tuplets). Uregelmessige grupperinger og variasjonsformler Anuloma pratiloma kombinasjoner ( tuplets med varierende lengde = "svevende tempoeffekt"). Yati fraser: Motivisk utvikling med aritmetiske progresjoner. Sama, gopucha, srotovaha, mridangam, damaru, vishama-fraser. Yati prastara (kombinasjon av forskjellige, sammenflettede yatifraser). Tirmanas. Mixed jathi nadai bhedam. Systematisk gati med varierende jathi. Systematisk gati