Skip to main content

My MA Thesis (Music Theory, University of Amsterdam 2007)

My MA thesis in Music Theory is called Structural Modes of Analytical Thought. It was defended at the University of Amsterdam on Nov. 23rd, 2007. The study deals with the influence of poststructuralist thought in contemporary music theory and composition, and proposes some possible solutions wherever their ideological tenets collide.
Download it.

Comments

Popular posts from this blog

Yati Phrases - Examples

Example 1. Video of the 1st phrase: Srotovahayati Video of the 2nd phrase: Gopuchayati

Sørindisk musikkteori

Rytmiske basiskonsepter Tala (metrisk sykkel): Suladi, Shadanga, Shoshadanga, Dhruva Rupaka og Chapu-systemer. Gati konsept: bruk av alle pulsfordelinger: tisra (3), chatusra (4), khanda (5), misra (7), sankirna (9), 11, 13... Jathikonsept: pulsgruppering (aksenter). Anuloma pratiloma. Konnakol: Rytmisk hørelære. Essensielt for å synge rytmer (ta ka di mi ta di gi na tom...). Polyrytmer / polypulser Gati / jathi forhold. Gati fraser. Gati bhedam: Når gati ≠ jathi. Polyrytmer. Jathi bhedam: konstante synkoperte rytmer.   Nadai bhedam ( nested tuplets). Uregelmessige grupperinger og variasjonsformler Anuloma pratiloma kombinasjoner ( tuplets med varierende lengde = "svevende tempoeffekt"). Yati fraser: Motivisk utvikling med aritmetiske progresjoner. Sama, gopucha, srotovaha, mridangam, damaru, vishama-fraser. Yati prastara (kombinasjon av forskjellige, sammenflettede yatifraser). Tirmanas. Mixed jathi nadai bhedam. Systematisk gati med varierende jathi. Systematisk gati